Isnin, 16 Ogos 2010

Ramadhan Itu..Nostalgia Suatu Masa Lalu

Ni la kerja terakhir kami sebelum balik...Lepas tu mop lantai baru balik..Kalau ada masa lagi..Ijam akan 'berkarya' mencipta lagu nasyid..guna yankei yang dibeli dari arwah Ust Asri Rabbani..

Yang ni tengah makan juadah imam hafiz yang diorang tak habis..Ambik berkat..Lauknye sikit je..tapi cukup untuk kami..

Time ni tengah susun juadah berbuka sempena majlis khatam Quran.

Majlis berbuka dengan remaja masjid..


Majlis tadarus..Nilah rutin sepanjang bulan Ramadhan.

Alhamdulillah..Masih diberi kesempatan untuk menghirup udara Ramadhan.Yang aku ingat2 aku mula puasa penuh masa berumur 9 Tahun ( darjah 3 ).Masa darjah 1 ngan 2 tu al maklumlah ye..Baru2 nak belajar.Cuma masa darjah 2 dulu memang aku akui..Kat sekolah petang kalau dah tak tahan,sambil2 ambil wudhuk kat kolah surau tu..hehehe..Telan je la air tu..Terasa lama sangat puasa ni..Ya..itu dulu semasa zaman indah kanak2..Kalau diberi peluang kembali ke zaman tu..aku pasti mau..Zaman dah berubah..Masa terus berlalu..Ketika Ramadhan beginilah,pelbagai nostalgia lama terimbau kembali..Kalau zaman sekolah rendah dulu..pastinya batu seremban,tutup oren dan tuala basah akan jadi peneman setia Ramadhan kami di Sekolah Rendah Agama Jenjarom.Satu lagi istilah popular zaman tu..'tak balik'..Maksudnya,datang sekolah pagi,siap2 bawak baju sekolah petang..Abis sekolah pagi,terus ke sekolah petang..Mandi dengan basahkan tuala kat tandas sekolah petang.Lepas solat Zohor,bermulalah 'liga' batu seremban..Ramai championnye time tu..Aku biasanye kalah la.Kalau dengan budak lelaki biasanya kalah dengan Kamari sebab tangan dia besar takpun dengan Yazan..Kalau dengan budak perempuan biasanya kalah dengan Siti Salfarina Panut...Tapi menang pun banyak kali jugak.Setakat Fahmi,Halil...Petik jari je...Tutup oren pun macam tu jugak..Ramai expert2 dalam bidang ni...Suasana meriah ini hanya dapat dirasai semasa Ramadhan..Memang seronok dan syahdu bila mengenangkan nostalgia itu..
Naik sekolah menengah,zaman mula2 naik sekolah menengah dulu,Malaysia ni tengah popular dengan Program Rakan Muda.Ada banyak cabang rakan muda ni.Dan yang paling aku minati dengan kawan2 sekampung ialah Rakan Muda Masjid..Maka bermulalah pulak episod baru dalam nostalgia Ramadhan hidup aku..

Alkisahnya,mula2 Wak Jais ( Tuan Haji Jais Satim-Mantan Bilal Masjid al Falah Kg Jenjarom-Semoga Allah merahmatinya ) ajak aku belajar ngaji ngan belajar berzanji..Mula2 tu tak ramai..Tapi memang dah ketentuan Allah..Lama kelamaan yang nak join ngaji bertambah ramai..Termasuklah Ijam,Aril,Nahar,Zul,Fahmi,Apai dan lain2.Nak ceritanya tentang Ramadhan ni..Pihak masjid buat program tadarus setiap petang untuk remaja dan belia..
Dengan bangganya aku bagi tau..geng2 kami nilah yang jadi perintis dan pelopor program tadarus kat masjid masa bulan Ramadhan..Hehehe.. Sekarang pun masih ada..Budak2 sekolah menengah zaman sekarang nilah..Alhamdulillah benda baik Allah rahmati..Time tu jugak,entah macam mana..Pak Nazir Masjid ( Tuan Haji Iskandar Sidek ) boleh bagi kepercayaan kepada kami untuk menguruskan juadah moreh bagi jemaah terawih di masjid..Sambil membantu Wak Haji Denan ( siak Masjid ) ketika itu...( Terima kasih wak..sebab beri kepercayaan pada kami.. )Seronok bukan main..Sebab nanti nak raya mesti dapat ' duit raya' punye.. Paling best..Buka puasa ramai2 kat masjid..Hui..syok sangat!l..Biasanya rutin kami masa tu,lepas asar tadarus..lepas tu rebus ngan bancuh air utk moreh,lepas tu mop lantai and then cari juadah buka kat Simpang...Biasanye murtabak Idai la jadi sasaran..Semua tu masjid sponsor..
Itulah nostalgia Ramadhan yang sempat aku abadikan untuk tatapan geng2 rakan masjid yang kini telah membawa haluan dan kehidupan masing2..Moga ukhuwah terus bersemarak..Kenangan tetap kenangan..Tapi kenangan itulah menjadikan kita matang untuk menghadapi hari2 mendatang..Salam Ramadhan...
P/S : Foto2 di atas adalah sebahagian simpanan gambar yang aku ada dan dirakam pada tahun 1997.Tak terfikir pun satu masa gambar2 ni boleh dikongsikan di ruangan maya ni..Tulah tandanya zaman sudah berubah...Kalau korang ada pic2 lama yang boleh buat kenangan..send la kat aku ye..

1 ulasan:

Amie Hawwari berkata...

Mula2 aku nak :) sampai telinga.
pastu ucap TAHNIAH sebab upload gambr lame ni.AKu ambik yek masuk FB,sebab dalamtu ade budak2 hawwari.mesti diorang senyum sampai buka posa nanti..