Jumaat, 30 Disember 2011

Banjir Oh Banjir!

Rezeki musim banjir..Baung Sungai Lanchang..

Ni kat dapur..Nak ciblon terus pun bole..

Hehehe..tangga rumah jadi jeti perahu..Kampung aku takda ni..


Huhuhu.. Pemandangan biasa di kampung ni bila tibanya Monsun Timur Laut..


Perahu dan bot jadi pengangkutan utama time2 banjir ni..


Ni jalan nak ke imegresen Rantau Panjang - Sg Golok..



Assalamualaikum WBt..Kabare semua?Moga sihat2 hendaknya..Time ni satu Malaysia sedang dilanda badai Monsun Timur Laut..Dulu masa aku sekolah menengah form 2-3 belajar gak Geografi fasal monsun2 ni..Tapi tak tau ape pun masa tu..Dengar jela cikgu Norsiah Baki tu ajar tajuk ni.Sekarang bila dah besar ni baru la faham..

Ok balik cite banjir ni..Memang hebat penangan monsun tahun ni.Boleh kata 1Malaysia kena banjir..Yang tak pernah kena banjir pun kena..Contohnya macam bandar Kajang dan Puduraya..Uitm Shah Alam pun kena jugak..hebat betul..

Bagi aku pulak ni 1st time alami banjir kat umah mertua aku kat Kelantan..tak main la banjir paras buku lali..ni betul2 punya banjir ni..Naik perahu lagi...Korang tengok la pic2 kat bawah ni..

Apapun..sebagai mahkluk Allah SWt..Kita kena aku.Semua kejadian yang berlaku di bumi ni adalah atas kehendakNYA jua..Ada hikmah dan pengajaran bagi orang2 yang berfikir..

2 ulasan:

Amie Hawwari berkata...

huhu xsangka tgk rumah yg aritu aku datang kenduri dah jadi pengkalan bot..lagi senang naik bot terus shopping kat Siam..

Unknown berkata...

salam...ustaz.lama benor tak update...ada facebook tak?