Rabu, 30 Jun 2010

Jejak Kasih

Pintu masuk ke Universitas Gadjah Madja ( UGM ).Universiti terulung dan tertua di Asia Tenggara..

Cara lama bakar sate..

Pecal versi Indonesia..

Bersama Pak Kodir..Tourist guard kami dalam Gua Jati Jajar..Aku pun tak tau nak story ape pasal gua ni.Follow je..

Gua Jatijajar.

Macam takda apa2.Tapi nak ceritanya,nun di sana air laut yang masin tapi dalam sumur tu..Sebijik macam air mineral spritzer..Tak percaya korang rasa sendiri..

Ni namanya 'segoro',belakang tu Lautan Hindi..Selatan Tanah Jawa.Kata orang sini,mitosnya kat laut nila adanya Nyai Roro Kidul..Perempuan cantik penguasa laut..Mitos je!

Kubur Moyang aku..Amat Sulaiman bin Kartawi.


Air sumur yang jernih lagi dingin..Original punya!
Embah aku guna air ni lah untuk kegunaan seharian.

Embah Wahab@Tapsir bin Amat Sulaiman.

Jalan masuk ke rumah Embah Wahab..Macam kat tempat kita gak la..

Pekan Kebumen,Jawa Tengah..

Nasi Padang..Korang boleh buat macam ni?

Selamat Datang ke Jogjakarta..

Hidangan sarapan pagi..Naik Airasia kena bayar ni..Naik MAS tinggal makan je..

Baru nak naik flight kat KLIA..Anak buah aku si Nabil ni pun nak masuk bagasi gak..

Salam semua..Asyik2 tak sempat je nak edit blog ni..Macam2 hal..Tapi aku curi masa juga nak edit halaman aku ni..Alhamdulillah dengan limpah kurnia Allah Taala,pada cuti sem 1 yang lalu,aku berkesempatan mengikuti ziarah silaturrahmi bersama saudara mara aku ke Kampung Mangon Ranan,Kebumen Jawa Tengah untuk menziarahi embah saudara yang merupakan waris terakhir keluarga yang masih hidup.Namanya Embah Wahab dan sekarang berusia 90 tahun.Memang teruja la nak jumpa orang yang tak pernah jumpa sebelum ni dan tak sangka aku masih ada saudara di Tanah Jawa sana.Rata-rata orang jawa yang menetap di Malaysia khususnya di Selangor kini berasal dari sekitar Jawa Tengah.. Banyak pengalaman yang aku dapat sepanjang ziarah tersebut.Dan banyak juga lokasi di tanah jawa yang aku susuri.Akhirnya sampai juga aku di bumi Wali Songo..Moga diberi kesempatan untuk menziarahi wali-wali Songo pulak lepas ni..Insyaallah..

1 ulasan:

Amie Hawwari berkata...

alhamdulillah..Allah beri kesempatan.Jom pegi lagi,aku nak ikut.tajuk misi " Ziarah Tanah Jawa,Bumi Wali Songo".